Preview a úpravy Ligy

Dne 26.11. se bude konat v pražském Outpostu preview této hry. K dispozici by měli být minimálně dva Core Sety, což by mělo stačit na důkladné pohrání a herní představení této hry. Core Set by měl být na místě k dispozici za velmi zvýhodněnou cenu 800 Kč. Začátek akce bude od 18 hodin.

 

Úpravy Ligy

V pořadí již třetí cyklus Ligy je těsně před svým začátkem, kde dozná jistých decentních úprav a já bych Vám je tu rád prezentoval. Ligový cyklus bude nyní více zaměřen příběhově a bude se týkat konkrétního dění, které známe z knih. Konkrétně se bude týkat známé Války Pěti Králů (War of Five Kings) a rozdělen bude na tyto části v jednotlivých týdnech:

  • Emerging of Brotherhood without Banners (1.)
  • Campaign of Whispering Wood (2.)
  • Sack of Winterfell (3.)
  • Siege of Storm's End (4.)
  • Battle of Blackwater Bay (5.)
  • Red Wedding (6.)

 

Každá z těchto částí bude mít své speciální uplatnění obecného pravidla, které se bude týkat novinky tohoto ligové cyklu a tou je příběhový balík (Story pile), na který se teď podíváme.

 

Příběhový balík

Jedná se o separátní balík o zpravidla 3-5 kartách, který konkrétně tématizuje významné knižní události. Jeho použití je věcí zcela volitelnou. Protože se jedná o Válku Pěti Králů, bylo by ostudou, kdyby se králové (a případně i některé královny) neúčastnili a neměly svůj vliv na dění. Z tohoto důvodu si může hráč každého rodu vložit příslušnou kartu krále (některé rody královny) do svého story pilu a to přesně v jedné kopii. Pokud má rod více královských osobností, tak může do story pilu vložit i více králů v jedné kopii naráz - záleží na vůli hráče. Dále se ve story pilu nacházejí story characters podle toho, jak je popsáno ke každému týdnu. Každý rod může mít své speciální úpravy, které závisí na jeho roli v daných událostech a případně na tom, jak se rodu daří (jak úspěšně za něho hráči hrají). Kterákoliv karta ve story pilu (a tam může být jen v jedné kopii) se již nesmí vyskytovat v hlavním balíku. Z hlediska stavby balíku se story pile vnímá jako součást draw decku což znamená, že vám může zmenšit hlavní balík. Pokud se rozhodnete hrát Story deck, musíte do něj umístit všechny karty v seznamu diktované příběhem (i pokud je nemáte v balíku).

Story pile je z herního hlediska vnímám jako "out-of-play" (nemůže se tak stát subjektem žádných efektů) s jedinou výjimkou lízání karty v draw fázi (framework window). Tehdy máte možnost si líznout jednu kartu ze story pilu namísto jedné karty z draw decku. Můžete si ovšem líznout pouze jednu kartu ze story pilu za celou tuto fázi. Vzhledem k tomu, že se karty lížou separátně, můžete se rozhodnout, jestli si líznete nejprve kartu z draw decku a druhou namísto toho ze story decku či naopak (případně můžete pochopitelně lízat standardně jen z draw decku). Neutrální karty se z hlediska stavby decku vnímají jako by měli příslušnou rodovou příslušnost (umožňuje to operovat s neutrálními kartami v 5KE agendách), z herního hlediska jsou ovšem stále neutrálními kartami.

Story karty ve Story decku lze pro balík proxovat. Netýká se králů a královen.

Pro lepší představu uvedu příklad:

Story Pile - Zjevení Bratrstva bez praporců (zápis)

Baratheon: Jakákoliv verze krále či králů (s výjinkou Roberta), Beric Dondarrion, Ghost of High Heart + Stannis Baratheon

Jako hráč Brothers at War jsem se rozhodl ze svého balíku vložit krále Stannise Baratheona do story decku. tím se mi balík efektivně zmenšil o jednu kartu (nemohu mít jednu kopii daného krále ve story decku a druhou v balíku). Protože jsem zvolil Stannise krále nemohu již do svého balíku zařadit Stannise Lorda, třebaže mi to nastavení umožňuje (kdybych hrál krále Renlyho do story decku, mohl bych v něm mít zároveň Stannise lorda). Další možností je mít v balíku jak Stannise krále, tak i Renlyho krále (ale to už opět nemůžu mít Stannise ve variantě lorda). Dále musím mít ve story decku lorda Berica a Ghosta, protože se hraje příběh točící se kolem Bratrstva. Třebaže hraju agendu (Brothers at War), která mi zakazuje hrát neutrální charaktery a lokace, tak mohu oba zařadit do svého story decku, protože jsou z hlediska stavby balíku vnímáni jakoby měli Baratheonskou příslušnost. Můj story deck tedy obsahuje 3 karty a můj balík je efektivně zmenšen o jednu kartu (král Stannis, který se přesunul do story decku).

 

Multiplayer a ligové formáty

Vzhledem k tématizaci intenzivního souboje ve Westerosu lze ligový multiplayer hrát v novém formátu. Tím je "head-to-head" formát, který je hrou 2 vs. 2 hráči. Volba multiplayerového formátu je zcela na libovůli a možnostech komunity. Lze hrát i klasický formát.

2 vs. 2 formát se hraje bez obou variant multiplayerových titulů. Vítězství je dosaženo v momentě získání 30 powerů. Oba hráči, kteří hrajou spolu, dávají své house karty k sobě a mají společný power pool. Oba hráči se berou jakoby spolu byli v permanentním "supportu" tj. každý z hráčů může druhému pomáhat deklarací charakterů do obrany. Pro všechny efekty "after you win/lose..." se však hráči berou separátně. Hráči se při volbě plotů mohou dohodnout a ukázat si, jaký plot budou oba hrát, nesmí však ukazovat druhému hráči svou ruku. Volba pořadí probíhá standardně. Hráč s nejvyšší iniciativou určí prvního hráče a od něho hra pokračuje ve směru hodinových ručiček. V ideálním případě by spolu neměli hrát rody v Rivalitě, pokud je to možné.

Limit pro multiplayer 2 vs. 2 je standardních 120 minut. Za vítězství je 5 bodů (v případě Rivality úprava maximálně +1) pro oba hráče vítězné strany, za porážku jeden bod pro oba hráče poražené strany (vždy alespoň jeden). Pokud po uplynutí časového limitu ani jedna ze stran nedosáhla potřebných 30 powerů, dochází k remíze, kdy všichni zůčastnění hráči obdrží 2 body.

Pro Ligu jsou povolené tři následující formáty:

  • Standard
  • LCG
  • LCG Limited

 

Standard má povoleny všechny bloky počínaje ITE edicí. LCG začíná Core Setem a edicí Clash of Arms. LCG Limited je formát, který umožňuje hraní s limitovaným card poolem v LCG tj. 1 kopie Core Setu + 2 CP (v jedné kopii) každý druhý týden Ligy. LCG Limited formát nemůže používat mechaniku Story decku. Volbu formátu si může každá komunita změnit pro každý týden dle libosti. Minimální počet participujících jsou 3 hráči. Všechny ligové komponenty jako jsou volné jousty a ligové večery včetně mechaniky "rivality" a "favor" zůstávají beze změny.

Doufám, že vás příběhová mechanika story decku alespoň trochu zaujme a zpestří herní zážitek, stejně jako nová varianta multiplayeru, která nabízí neobvyklé množství herních synergií a comb, které můžete objevovat. Těším se na případné dotazy.

Váš NW

 


 

Komentáře

jen malý dotaz ohledně toho jak se bere KotS v rámci formátu Limited, bdue jako součástí Coresetu nebo to může být místo jednoho CP, byla by ale škoda vyřadit tento rod úplně

KoTS se bere jako součást CS, stejně jako Martellská expanze, aby byly oba rody přístupné i pro Limited. Disproporci ve velikosti mezi KoTS a PotS můžou být vyřešeny X-listem, záleží na dohodě hráčů. Limited je dosti posuvný formát, tak, jak ho FFG kdysi nadefinovalo, aby odpovídal potřebám rodící se mladé komunity.

Pro LCG Limited platí minimální počet karet v balíku 60 nebo 50? :)
A platí pro ban na Jaquena a Pyromancer´s Cache?

Limited má 50 karet podle oficiálního rulingu.
Ban pro Jaqena a Cache platí i pro limited.

a prej, že v tom není chaos :-P jsem Ti říkala, že je třeba to někam přehledně sepsat ;-) (jo a doplnila bych u toho, co je oficiální ruling a co je náš ruling... %-) )

Po diskusi s některými hráči a s NW si dovoluji shrnout své výhrady vůči story decku.
Úvodem bych však ráda podotkla, že různá ozvláštnění a zpestření v rámci ligy vítám a tohle je v podstatě dobrý nápad, ovšem s několika "ale".

1) přidání dalšího pravidla do již tak velké záplavy pravidel, úprav, výjimek, reprintů a errat - dosud všechna ligová zpestření byly drobnější záležitosti, tohle považuji za podstatnější. Už teď panuje dost velký chaos s různými formáty, legalitami a podobně a stále chybí jejich jednoduché vyjasnění a sjednocení termínů, které by bylo snadno k nalezení.

2) znepřístupňuje to hru nováčkům, kteří na ligové večery občas chodí - bude je to zbytečně mást a nebudou vědět, oč jde, přestože budou mít načtena oficiální pravidla a přestože už hru třeba i hráli. Ráda bych zamezila tomu, že budou sedět a nebudou vědět, co a proč se kolem nich děje.

3) stejně tak hráči, kteří nečtou každotýdenní vyhlášení nebudou vědět, který story deck je zrovna aktuální - u rivalit a favor to nevadí, tady to může být nevýhoda. Navíc jsou tací, kteří agot.cz nesledují vůbec a je to jejich plné právo a tahle "výjimečnost" je může odrazovat.

4) v Ostravě bude ligové hraní nejspíše v úterý a bude-li vyhlášení "klasicky" v pondělí v podvečer, není v silách některých hráčů provést náležité úpravy, chtějí-li story deck využít.

5) to, že se mi nelíbí to, že například brothers budou mít tři decky a to, že tohle nepovažuji za drobnou úpravu, ale za velký zásah do pravidel, který podle mě nemá v lize už co dělat, je můj názor a zřejmě s ním zůstanu osamocena. Ostatní dosud proběhlá ozvláštnění v rámci ligy byla dle mě menšího rozsahu a skutečně hře dávaly jen tu "polevu", která k lize patří. Nicméně nebaví-li vás už agot ve své původní podobě... ok, tohle je asi cesta.

Skutečně by mě ale zajímalo, jak to řešit s těmi termíny (po-út) a neinformovanými hráči.

Děkuji za každou reakci :-)