"The night is dark and full of terrors."
Důkladně jsem se posledních pár týdnů zamýšlel nad určitými progresivními úpravy naší hry a došel jsem k následujícím závěrům. Předně jsem se rozhodl v mnohem masovějším měřítku upravit Core Set a expanzi Kings of the Sea v takovém duchu, který by jistě provedlo i FFG, kdyby mělo tu možnost. Vzhledem k chybné distribuci některých generických karet a zejména event jsem vytvořil již před časem vytvořil náš X-list, který je logickou nápravou stavu. Vzhledem k tomu, že oba velké sety (Core set a expanzi Kings of the sea) považuji za stejně chybně distribuované, rozhodl jsem se učinit nápravu, která bude mít jeden zásadní důsledek. Hráči k velmi solidnímu a dokonce i turnajovému hraní, chce-li, bude v České republice stačit jediná kopie Core Setu a expanze Kings of the Sea. Poněvadž jsou tyto edice zcela zásadní pro případný příchod nových hráčů a jejich solidní herní zážitek, rozhodl jsem se je upravit v podobném duchu jako některé klíčové karty v CP. Vyřeší to problém jak nováčkům ve tvorbě nových a prvních balíků, tak i zkušenějším hráčům v úpravě jejich stávajících balíků. Finanční nároky na pořízení či úpravu hry tak budou výrazně redukovány. A to považuji za nadmíru zásadní. Konkrétní informace ohledně úprav v obou setech naleznete zde.
Další výraznou úpravou je skutečnost, že čistý LCG balík, který neobsahuje ani jednu CCG kartu může mít minimální počet karet v balíku 50 a nikoliv 60, jak je běžné pro CCG a bylo dodnes i pro LCG. Umožňuje to rychlejší prolízání LCG balíku a ve spojení s úpravami obou setů to doufám přinese do LCG balíků více dynamiky, která je dle mého zásadně třeba. Toto pravidlo je v platnosti od okamžiku zveřejnění tohoto článku. Pravidlo o 50 kartách neplatí neb bylo zrušeno demokratickým hlasováním hráčů.
Bitva o Výběžek (II.) je definována jako první turnaj nové sezóny a proto bude zresetován celý ELO rating. ELO rating minulé sezóny však pochopitelně pro pořádek vyvěsím. Znamená to, že pro všechny hráče bude výchozí pozice stejná a párování soupeřů na tomto prvním turnaji (v jeho I. kole) bude náhodné.
Liga, která bude zahájena na přelomu října a listopadu 2009 bude mít plně podporovaný duální formát, kdy bude možno zvolit mezi LCG či Standard formátem, dle libosti a dohody účastníků momentálního kola ligy. Každý z těchto formátů bude mít svou vlastní výsledkovou tabuli. Podrobnosti dodám v článku těsně před zahájením nového ligového cyklu.
Děkuji za pozornost,
Váš NW
Comments
Lumirius
9. October 2009 - 4:24
Permalink
musím říct
že tenhle článek a následující seznam karet mi udělal největší radost za celý týden. Děkuje Lumír i jeho peněženka :-))
Lumirius
9. October 2009 - 5:34
Permalink
množství karet v LCG balíku
tohle pravidlo mi připadne docela zbytečné, když se rozšířil X-list. Zvýhodňuje to zbytečně moc LCG hráče. Osobně bmi to nevadí, ale jak k tomu příjdou hráči co hrajou třeba s CCG Greyjoy agendou na 45 kartový balík. Nižší efektivita a dynamika LCG balíků není způsobena množstvím karet v balíku, ale tím, že LCG karty mezi sebou moc nefungují. Hráč který má Coreset a 1 cyklus Chapter packů má víc jak polovinu karet nepoužitelných, protože karty spolupracují s již dříve vydanýma CCG kartama a obsahuje navíc mnoho karet do rodů které pro LCG jsou neznámé. (samozřejmě teď už jsou aspoň ti Greyjoyove). A karty z Coresetu jsou hlavně pro mulťák. Ano tenhle důvod proč to tak je mi byl několikrát vysvětlován a akceptuji ho. FFG se snažilo zvládnout přechod mezi dvěma formáty a uspokojit dvě skupiny hráčů.
Takže LCG hráči nezbývá než čekat na dostatečný výběr z karet vydavaných v rámci CP. Tohle se v této chvíli už docela naplnilo a jsem rád, že jsem se nenechal odradit při rozbalení prvních 4 Chapter packů od hraní této skvělé hry.
Mimo jné hráč který bude mít 50 kartový balík, ještě navíc LCG, který potká Greyjoye, tak ho prostě "prolížou" až na dno.
Shimi
9. October 2009 - 13:39
Permalink
Heh...
Jop, to je holt to rizoto. :-)
Andre
9. October 2009 - 18:23
Permalink
Pravidlo upravující počet karet
Ona to zase nijak přesílená výhoda pro LCG hráče není. Obecný "draw-level" v CCG je řádově o dost vyšší než v LCG. Tvoje námitka s KoSaRem je sice správná, nicméně skutečnost je taková, že výhoda KoSaRu proti LCG balíku je jen decentně umenšena, ovšem nijak drasticky, aby to odebralo agendě smysl (který ostatně nespočívá pouze ve velikosti/malosti balíku). KoSaR je schopen ve spojení s plotem Bounty of the Realm, eventou Watching the Heavens a lokacemi Fishmonger's Square a Cape Kraken lízat takovou rychlostí, že se o tom může LCG jen zdát a nadto onen rozdíl +/- 5 karet není zanedbatelný. Nižší efektivita a dynamika je způsobena obecně nižším "power-levelem" karet v LCG (opakuji obecně vzato). Po vydání Kings of the Sea už mírně odpadá onen problém synergií s eventami a traity na plotech či charakterech (King, Queen etc.).
Rychlost a efektivita je ve většině případů nezanedbatelně odvislá na velikosti balíku. Zmenšení balíku tedy umožňuje rychlejší nalíznutí unikátní karty, kterou mám v balíku třeba pouze jen jednou. Je třeba brát v úvahu, že tady nemluvíme o CCG hráčích nebo o LCG hráčích se třemi Core Sety, ale také o úplných nováčcích ochotných se podílet na turnajovém hraní, kteří vlastní pouze jeden jediný Core Set. Proto může být tohle zmenšení balíku dosti efektivní, kromě toho, že s menším počtem slot se přidavá "zátěž" na deckbuilding, která má s trochou nadsázky až edukativní charakter.
Kromě toho nikomu nic nebrání, aby stavěl 60-kové balíky v LCG, ale v případné konfrontaci s CCG mi přišlo na místě, aby byl LCG deck trochu zrychlený ve svém náběru a to konkrétně touto, nejméně zraňující cestou.
Co se týče námitky ohledně GJ discard balíku. Tam už 10 karet hraje jen minimální roli. GJ dedikovaný discard vymele 60 karet za 4-5 plotů v závislosti na rychlosti tvého náběru.
Ale samozřejmě vnímám vaše námitky a tak vás o tom pravidle nechám dodatečně rozhodnout, zda-li ho potvrdíte nebo zamítnete. Ostatně to pravidlo bylo designováno jako pomoc komunitě a to především na úrovni začínajících hráčů.
Dandali
9. October 2009 - 20:31
Permalink
draw
Asi jsme se v Ostravě částečně lcg přizpůsobili a takové náběrové šílenosti tady nepoužíváme a možnosti jsou tedy relativně rovnocenné. Chceme-li sjednotit náběrové možnosti ccg a lcg, zabanujme Bounty - bude to elegantnější řešení ;-) Posledně proti mně měl podstatnou náběrovou výhodu lcg balík, ale to bylo tak trochu způsobeno mým podceněním.
Úplný nováček ochotný podílet se na turnajovém hraní - takoví jsou? Vyveď mě z omylu, jestli jsou předpoklady jiné, ale zatím to přeci bylo tak, že nováčci si decky, případně karty, půjčovali. Myslím, že ochota v komunitě stále je a třeba i proto nevidím důvod, proč zavádět zvláštní pravidlo. Nicméně jestliže máš nějaké konkrétní stížnosti či postřehy od nováčků, sem s nimi.
A co se týče začínajících hráčů - když to vezmu v Ostravě - tak hrají buď s půjčenými decky a nebo do toho šli "po hlavě" a mají CoreSet a několik CP. Navíc - proxy jsou jedna věc, ale tohle zmenšování decku mi přijde... ne všichni hráči (příležitostní hráči) sledují tyto stránky a dost těžko pak budou hrát přátelské hry s někým, kdo bude mít jen padesátkový deck - komunitu tím odřízneme od zbytku "volně hrajících".
Ano, vidím tu anketu, budu hlasovat, ale ráda bych to ještě probrala :-)
Rozy
9. October 2009 - 8:53
Permalink
50ka
myslím si osobně že 50 karet v LCG jako minimum je zbytečný verdikt, pokud jsme udělali x-list tak 60 dobrých karet nebude problém do balíku dostat, proto jsem proti tomu mít balíky lcg jen o 50 kartách (jestli s tím něco zmůžu teda)
Dandali
9. October 2009 - 16:53
Permalink
lcg 50
K x-listu jsem se vyjádřila již "vedle". Co se týče minimální velikosti čistého LCG balíku, přidávám se k Rozymu a Lumírovi. Nemyslím, že současné lcg potřebuje tenhle "boost". Jak jsem se nedávno na vlastní kůži přesvědčila, lcg je v současné době již poměrně silné. Pravda, nemá ještě tolik možností buildů jako ccg, ale to velikost balíku tolik neovlivní. X-list je výraznou pomocí pro všechny - nejen pro čisté lcg, ale i pro ty, kteří chtějí lcg do svých ccg balíků postupně začleňovat a nemají třeba původní reprinty. Navíc - kdyby si chtěl někdo z lcg hráčů půjčit alespoň nějaký ccg plot (nebo jakoukoliv jinou kartu), tak v tu chvíli se okamžitě připravuje o zajímavou deckbuildingovou možnost. Zkusila bych x-list a počkala, co to udělá.
Raius
10. October 2009 - 13:51
Permalink
Jako všichni tady jsem velice
Jako všichni tady jsem velice rád , za zavedení x-listu , ale s tím,že lcg balík je schopný se rovnat ccg balíku , s tím prostě nesouhlasím a musím se postavit za Andreho. Hráč , který se rozhodne postavit si smíšený deck získá ohromnou výhodu oproti hráči s čistým lcg formátem. Sice si nemyslím,že 50ti kartový balíček tuto výhodu nějakým extrémním způsobem srovná , ale je to zajímavý krok a jako dočasné řešení je dle mého názoru přínosný.
Shimi
10. October 2009 - 19:42
Permalink
Par poznamek
K vyse popsanym upravam bych mel jen nekolik malych poznamek - nebudu zastirat,
ze obecne lokalni upravy pravidel nemam prilis v lasce, ale prvni X-List jsem
presto hodnotil velmi kladne. Je treba si vsak uvedomit nekolik veci.
1. Pro Greye vysla agenda, ktera jim umoznuje hrat s 45 kartami v decku, i z tohoto
duvodu jsem proti 50-kartovym LCG balikum. Navic moznosti LCG se stale rozsiruji
a pripada mi zbytecne LCG takto dale protezovat. To vsak neni zasadni, tento overrule
me jinak nechava celkem klidnym, jen si nemyslim, ze je to nutne. Musim ale souhlasit
s Dandali v tom, ze by tento krok mohl zaskocit ty, kteri nesleduji deni v "oficialni komunite"
(uf!).
2. Chapu, ze dve proxiny od dulezitych karet umoznuji stavbu decku bez nutnosti kupovat
vice Core Setu ci stejnych chapter packu. Presto bych mel nekolik namitek - zaprve,
tento pristup krute zvyhodnuje nove hrace oproti starym, kteri si vsechno museli koupit
a casto i velmi krvave zaplatit. Prijde mi to unfair. Chapu, ze LCG system distribuce
je na pendrek, ale presto mi toto reseni pripada neadekvatni. Zadruhe, a to je velmi
podstatna namitka, jaky je plan reseni situace, kdy vyjde martellske rozsireni, ve kterem
je kazda karta dvakrat? Bude se i z nej povolovat jedna proxina, aby nebylo treba kupovat
rozsireni dve? Nebo Martelly az takovym zpusobem znevyhodnime?
Proto navrhuju, aby byla povolena JEDNA proxina od kazde karty z X-Listu - pak by byla situace
de facto stejna jako u Princes of the Sun a ke znevyhodneni Greyu ani Martellu by nedoslo.
Dandali
13. October 2009 - 8:46
Permalink
pár
ad 1. ono opravdu nelze srovnávat ccg 45 agendu a lcg možnost 50 decku. Správně postavená Greyovská 45 ještě s (nejen) náběrem ccg je šílenost, toho lcg 50 (za současných možností a dost pravděpodobně nikdy) nedosáhne.
ad 2. to zvýhodnění je určitým způsobem pravda, ale jde tady o jakýsi pokus o narovnání podmínek (možná právě nejen narovnání situace po FFG, ale částečně i starší vs noví hráči - nebo se pletu, Andre?).
Na druhou stranu - x-list mohl být anoncován (jeho první verze) trochu s předstihem, protože například Hand's Judgement jsem si "zbytečně" objednávala dvakrát (ale chápu, že to jsou záležitosti, které se rodí až později) a vlastně nejen tohle, ač ty uvozovky stále trvají...
Nicméně řešení za situace, kdy do hry přijdou Martellové, by mne také velice zajímalo. Takhle dopředu mě původně nenapadlo myslet, ale asi je to třeba.
Obě řešení - jak jedna proxy od CS či KoS karty a Martelly posléze vypustit - tím budou všichni na dvou; tak CS a KoS nechat, jak jsou a Martellům poté dát jednu proxy, nejsou zcela ideální, skoro se ale obávám, že řešení první je přehlednější...
Andre
18. October 2009 - 16:33
Permalink
re: pár poznámek
ad. 1. Ke Greyjoy agendě jsem se vyjadřoval níže, takže se nebudu opakovat. Tento overrule jste odhlasovali a zrušili ho, takže netřeba, aby byl nádale předmětem diskuze.
ad. 2. Jistě jsi si povšiml, že X-list do CP je minimální, pouze na úrovni klíčových generických hate/cancel event.
X-list větších setů se týká tzv. spotřebního zboží, tedy weenies, resource charakterů a generických "income" lokací a event (případně "in-house" event). Zcela souhlasím, že každé lokální úpravy rozsáhlejšího charakteru nejsou dobré, ale v tomto případě mi to i přes četná úskalí přišlo v konečném důsledku přínosné. Co se týče skutečnosti, že rozhodnutí je "unfair" - vycházel jsem ze skutečnosti, že většina stávajících hráčů nemá CS či každý CP třikrát, byť samozřejmě i takoví jedinci se najdou (sám jsem jedním z nich). Nehledě na to, jak to poskytne případným nováčkům prostor zajít na LCG turnaj a vyzkoušet si svůj deck a své spokojenosti/nespokojenosti s ním si případně zbylé karty poshánět či dodatečně zauvažovat třeba nad koupí dalšího CS. Myslím si, že nikdo nemá radši proxiny v balíku než skutečné karty a když si takto bude moci vyzkoušet, jestli mu kostra decku vyhovuje, tak jen houšť. V tom je síla proxi karet i když se využívá pochopitelně především na neoficiálních akcích. Další výhodou je skutečnost, že pokud by někdo chtěl hrát pouze "dedicated" za jeden rod, tak ho design CS nutí ke koupi karet dalších 4 rodů a ty poté znamenají "mrtvou váhu". Samozřejmě je nejlepší nakupovat zboží se svými team-mates a dělit se o náklady s tím, že každý hraje jiný rod, ale to se u nás, pokud vím, zatím příliš neděje. Proto jsem se uchýlil k tomuto řešení.
Co se týče Tvé druhé námitky, ta je velmi opodstatněná. Vzhledem k tomu, že Martellská edice vyjde ve dvou kopiích každé karty, tak jsem původně o jejím zařazení do X-listu neuvažoval. Vycházel jsem z toho, že kritický rozdíl je mezi 1 kopií a 2 kopiemi, zatímco rozdíl mezi 2 kopiemi a třemi už je mnohem méně pocítitelný vzhledem k funčnosti a stabilitě decku. A kromě toho už bych jen velmi nerad "proxoval" dál a doufám u FFG ve znovuzhodnocení svého přístupu, tak jak už ostatně učinili právě u Martellů. Nezastírám ovšem, že tahle skutečnost by postavila Martelly do mírné nevýhody vůči zvláště Greyům především v těch spotřebních věcech. A proto nechám hlasovat o podobě X-listu dle Tvého návrhu, stejně jako jsem tak učinil v otázce 50 karetního LCG balíku.
Shimi
19. October 2009 - 6:12
Permalink
Re...
Vyborne, jen par upresneni onech par poznamek.
ad 1.: V pohode, napsals devateho, ja desateho, anketa skoncila vcera (myslim?), no problem - navic jsem psal, ze tohle me nechava celkem klidnym, nevadilo by mi to, jen mi to neprislo nutne. Diky za hlasovani, i kdyz je otazka, zda je osm nebo devet hlasu validnim vyjadrenim vule lidu. Nu coz, moznost se vyjadrit meli vsichni.
ad 2.: Jasne, vyzkouset si balik s proxinami je samozrejme pri tomto systemu distribuce prakticky nutnost, ale nesouhlasim s takto masivnim proxovanim v ramci "oficialnich" akci. Osobne vidim problem prave v systemu distribuce, ktery de facto totalne odstrelil "redistribuci" karet mezi hraci.
Ja jsem zase vychazel z toho, ze pokud karta neni pro deck zcela klicova, nemelo by vadit, pokud bys ji mel v baliku "jen" dvakrat, je-li klicova - ok, je to porad o kupovani karet, bez a kup si ji, pokud se ti zda natolik nenahraditelna! Koneckoncu jsi to sam napsal, rozdil mezi dvema a tremi kartami v baliku... :-)
V dobach CCG to slo, spousta hracu vyhazovala za karty daleko horentnejsi sumy.
I kdyz se karty z LCG ery vymenuji nebo prodavaji relativne velmi malo (vubec?), stale existuje moznost si ji pujcit, to se naopak podle vseho dela naprosto bezne.
Navic by se tim skutecne temer "narovnala" situace Core Set & Greyove vs. Martellove. Ne uplne, porad by to bylo mirne nevyvazene, ale uz by to nebylo tak do oci bijici.
Nicmene - vox populi, vox Dei.