Před nějakým časem skončil první ligový cyklus naší nové ligy a z dostupných reakcí se zdá, že byl přijat celkem dobře a hráčům se líbil. Nic není ovšem tak dobré, aby se nemohlo vyvíjet dále. Mezi prvním ligovým cyklem a předpokládaným druhým uplynulo již mnoho času, mnohem více než se původně očekávalo. Tato skutečnost je poplatná tomu, že jsem se snažil ligu v pár věcech ozvláštnit. Ve stručnosti se jednalo o snahu pro ligu získat oficiální podporu, prohloubit speciální mechaniku "zvratu událostí" (Turn of Tides) a také přiblížit hraní a ligu začátečníkům ze světa LCG.
Komunikace a oficiální podpora
V rámci zkvalitnění naší ligy a také především proto, abychom se s ní dostali do obecnějšího povědomí, jsem vstoupil do přímé komunikace s vedoucím designérem AGoTu, Natem Frenchem a vysvětlil jsem mu kompletně v obsáhlém spisu pravidla celé naší ligy a její peripetie. Nate mi rovněž obsáhle odpověděl, měl své připomínky, návrhy a vyjádřil se ve smyslu, že se mu to velmi zamlouvá. Plodem tohoto hovoru bylo mimo jiné zajištění plné podpory k organizovanému hraní od FFG, bez ohledu na to, že naše liga probíhá ve formátu "Standard". Jinými slovy máme zajištěnu podporu v podobě ligového kitu, který obsahuje:
Z toho plyne, že se pro nás otevírá možnost se podílet na "Storyline" kampani, která umožňuje ovlivňovat vzhled budoucích edic. Jsou celkem tři cesty, jak ji ovlivňovat a úspěchem v ligových týdnech získáváte hlasy se kterými je možno volit. První z nich je military kampaň, ve které rozhoduje zda bude reprintován Tywin Lannister z House of Thorns, velmi to silná karta. Další je intrigue kampaň, ve které si vybíráte crest, který má být v budoucích edicí nejvíce podporován, včetně nového shadow crestu. Následuje power kampaň, kde se volí, která z legendárních postav se ukáže v budoucích edicích. Nakonec je tu velmi silný plot bardů a minstrelů, který bude připsán tomu rodu, který si jej zaváže nejvíce hlasy, což závisí na jeho vítězstvích v lize. Ceny budou dávány až po skončení ligy dle umístění s tím, že obdarováváni jsou pouze non-NW (non-Night's Watch) účastníci.
LCG a začátečníci
Dalším důležitým prvkem je možnost zapojení se začínajících hráčů do herní komunity. A proto je potřeba vytvořit prostředí, které právě takové zapojení umožní. Vzhledem k tomu, že noví hráči povětšinou začínají na formátu "LCG", přijde mi vhodné toto oddělit od hlavního ligového hraní. Ano, mám na mysli vytvořit jistou nenáročnou a přívětivou ligu pro začátečníky, jejíž podobu a konání by si určovali její účastníci vesměs sami. Odhlasovali by si například jestli preferují jako karetní "pool" kompletně všechny LCG karty, které momentálně jsou k dispozici či například limitovaný "pool", kde by se jednalo o Core Set + 2 iniciační CP dle výběru a v průběhu pokračujících týdnů jejich setkávání by například byly posléze povoleny další dva CP jako rozšíření karetních možností. První případ umožňuje více kombinací, druhý je zase přívětivější pro totálně začínající hráče, kteří si karty kupují, nechtějí utratit tolik a zároveň mít i v kartách přehled, což je při menším množství vždy jednodušší. A stejně tak by byla flexibilita i při volbě času a místa setkání. Možná by časem začínající hráči získali i chuť se zastavit na lize "seniorů", neboť jsem si sám na sobě ověřil, že vhodně postavený LCG balík je v současnosti schopen odehrát slušnou partii i proti silným Standard balíkům, když je mu přáno.
Mechanika zvratu událostí
Speciální mechanika, která byla anoncována ve velikém úvodníku do ligového hrání však nebyla v průběhu prvního ligového cyklu využita. A důvodem bylo ligu nepřetížit novými mechanikami, nicméně teď dle mého uzrál čas pro to, aby byla představena. Příběhové texty psané k lize pro její každý týden berou v úvahu výsledky rodů daný týden. Jinými slovy to znamená, že to jak hráči zahráli se svými rody přímo ovlivňuje situaci popisovanou v příběhových textech. Veliká převaha jednoho rodu může vést až k jeho naprosté dominanci, což je jeden z příkladů zvratu událostí (Turn of Tides). Druhým jsou příběhové momenty z knižní ságy. Každý hráč si na začátku každé hry s touto mechanikou připraví dva speciální tokeny, reprezentující body moci (PoP - Points of Power). Tyto tokeny hráč dostává či je ztrací v průběhu hry podle předem daných podmínek mechanikou zvratu událostí. Jsou měřítkem jeho "knižnosti" aneb toho, jak je daný hráč "nedly", řečeno terminologií hry (Ned Stark byl ve všech ohledech mužem "by the book", podle pravidel). Pro ujasnění přehlednosti ukáži vzorový zápis mechaniky Turn of Tides.
Turn of Tides - Wildling Invasion (všechna práva na změnu vyhrazena)
Legality: Wildlings - Lord of Bones (WNE U 136), Harma Dogshead (ASoT R 86), Ryk "Longspear" (ASoT R 89), Osha (ASoN R 4)
Night's Watch - Qhorin Halfhand (VE R 135), Veteran Builder (WNE C 147), Jarmen Buckwell (ASoT R 87)
All versions of "Jon Snow" are enabled. All versions of "Jon Snow" have dual trait Night's Watch/Wildling
Text of the mechanic: When you play unique Wildling character from your hand, you gain one PoP (point of power - up to maximum of two). When you play unique Night's watch character from your hand, discard one PoP from an opponent's pool, if there are any. If not, you gain one PoP (up to maximum of two).
If any player control Night's Watch and Wildling character at the same time, discard both of them (with honorable exception of dual Jon Snow). (Cannot be canceled and cannot be saved)
Proxy: Classsic cards - 3 proxy in total; Standard and LCG cards - 1 proxy in total
Jak je vidět, tento příklad mechaniky zpřítomňuje velkou událost z knih na dalekém severu, kde drželi svou věčnou stráž příslušníci Noční Hlídky. Každý hráč je příslušně odmeňován body moci, pokud hraje knižně, tedy postavy reprezentující danou událost - střet mezi Noční Hlídkou a Divokými. Divocí jsou útočníci a tak přímo získávají bonusové body, zatímco Noční Hlídka reprezentuje obránce, kteří odstraňují hrozící nebezpečí a až v momentě, kdy pomine jsou sami odměněni. Získané body moci se hráči přímo přičítají k jeho bodovému zisku z dané hry a reprezentují jeho "nedly" hraní (jsou to 0-2 bonusové body k běžnému bodovému zisku v lize za vyhraný/prohraný zápas). Zároveň je také umožněno se podívat na starší mechaniky vychutnat si chuť již odrotovaných karet a vůbec se s nimi seznámit. Je důležité rovněž neztratit ze zřetele, že mechanika Turn of Tides je stejně tak volitelná, jako většina součástí ligy a pokud ji někdo nechce používat, byť by to bylo pro celou komunitu, je to pouze o dohodě.
Doufám, že jsem vám tímto nastínil některé volitelné novinky a možnosti. Teď již jen vzhůru na novou ligu a všem přeji šťastnou ruku při míchání karet.
Váš NW
Komentáře
Delf
3. June 2009 - 5:47
Permalink
hurá
To čekání bylo nekonečné, teď jen vyhlásit ligový týden. Jsem an Turn of Tides zvědav
Dandali
3. June 2009 - 9:15
Permalink
turns
myslíš, že to budu stavět, jo? ;-)
Rozy
3. June 2009 - 9:06
Permalink
otázky
Takže první otázka kdy liga začne? - Od příštího týdne?
Další - Turn of tides se bude vyhlašovat dopředu nebo jak bude fungovat tato mechanika? Bude to jen na týden, na celý cyklus. Bude přede ohlášeno jaké cykly je možno použít? Bude jich víc nebo jen jeden zaráz?
Dandali
3. June 2009 - 9:27
Permalink
odpovědi
Toto je první pohled do upravené a zdokonalené koncepce Ligy, takže její začátek může být nejdříve příští týden. Přeci jen - vyhlášení (zvláště nového Cyklu) by mělo být dříve než v polovině týdne ;-) A navíc je zde také určitý prostor pro diskusi...
Turn of Tides se budou vyhlašovat dopředu - podobně jako Rivality a Favor (ačkoliv rozhodně bych uvítala více dopředu - přece jen postavit balík - zvláště s kartami, která třeba já v podstatě vůbec neznám, dá chvilku práce a při vyhlášení v pondělí leckdy není v mých silách mít v pátek hotový balík - takže jsem pro, aby Turn of Tides byly anoncovány již na počátku nového Cyklu - kterého se budou týkat týdne, byť samozřejmě k drobným úpravám v legalitě dojít může).
Stejně tak (jako u Rivality a Favor) bude platnost Turn of Tides týdenní.
A Tvé poslední otázce jsem neporozumněla - jak to myslíš - jaké cykly bude možno použít?
Rozy
3. June 2009 - 9:48
Permalink
definice
jako že bude přesně dáno tento týden bude Wilding a bude to tak a tak, a tento týden bude Bolton a bude to tak a tak...např.
Dandali
3. June 2009 - 10:10
Permalink
jop
Jop, takhle... nebude více než jeden Turn of Tides na Cyklus (alespoň jsem o tom přesvědčena)... přeci jen jde o ozvláštnění... základem Ligy je "normální hraní". A kdyby byli třeba Wildingové povoleni více než jeden týden, mohlo by to vést k neúměrnému nárůstu počtu bodů hráče, který by se rozhodl je hrát... má to být především zpestření, ozvláštnění a promítnutí "nedly" přístupů a případná odměna za komplikace se stavbou speciálních decků, které jsou jinak nepoužitelné vzhledem ke svým specifickým legalitám.
Lumirius
4. June 2009 - 4:14
Permalink
nováčky a LCG
a jak se to teda bude řešit s nováčkama (jako jsme třeba já) co mají jen LCG.
Dandali
4. June 2009 - 7:47
Permalink
začátky a LCG
Ani "původní Liga" v podstatě nebránila tomu, co Andre nyní oznamuje jako novinku - vzhledem k tomu, že v podstatě vše bylo/je volitelné a na domluvě v rámci komunity/večera, dalo se i předtím domluvit - dnes budeme hrát čisté LCG a nic tomu nebránilo. Je však pravda, že s postupujícím časem jsou možnosti LCG stále větší a tato možnost tedy dostává stále větší smysl (zvláště pro nováčky, které s sebou LCG přináší).
V případě, že by se našla "začínající parta" LCG nováčků s CoreSetem a dvěma CP, mohou hrát i pouze s tímto - odhlasovat si tedy ještě omezenější Cardpool (a co jsem se bavila s Andrem, tak snad by šlo udělat i výjimku co se velikosti decku týče?).
Ve Tvém konkrétním případě však... Máš v podstatě na výběr ze tří možností:
- doplnit stav LCG hráčů na čtyři - a hrát odděleně s nimi - CoreSet + minimálně 2CP (postav z toho, co máš a mít budeš, všechny čtyři decky, vezmi z Korunky jednou za čas tři nadšence a máš vystaráno ;-))
- zkusit to s námi s cardpoolem, který máš - což si myslím, že by po příštím týdnu už neměl být moc velký problém
- na Ligu si půjčovat CCG deck, máš-li obavy z nekonkurenceschopnosti LCG (nedokážu to zatím dost dobře posoudit, uvidíme po zítřku)
To, že bychom se zcela vzdali CCG po nás chtít nemůžeš, ale minimálně za sebe můžu říct, že si s Tebou i čisté LCG občas ráda zahraju :-)
Jo a pochopitelně - čtvrtou možností je všechny výše uvedené možnosti libovolně kombinovat :-)
Navíc - ještě jsem se nedostala k tomu Ti Ligu vysvětlit, článků o ní je tady více - možná pro začátek stačí stručná ligová pravidla - jestli se chceš Ligy účastnit, stačí Ti sehrát i jen jeden jediný zápas v týdnu - a to by mohl být zpočátku právě ten LCG zápas se mnou :-)
aneken
5. June 2009 - 12:35
Permalink
Lumir
Za Planetu muzu rict, ze pokud vsechno dobre pujde, budou v CR od pristiho tydne k mani obe dve serie pro LGC + City of Secrets ke treti;) Muzu ti to vzit na chatu a muzem tam stavet a zkouset;)
Lumirius
6. June 2009 - 6:47
Permalink
Anekene
ty jsi taky expert, nic neřekneš dopředu a já se už zařídil a veze se mi to z Anglie v příštím týdnu. Chjooo, ale chápu, že toho máš hodně :-(
Právě ten kluk co bydlí na te chatě jednou měsíčně jede do Anglie do práce, tak má možnost sem tam něco dovézt, ale ceny máš skvělé tak příště dát vědět dopředu, že se něco děje.
Rozy
7. June 2009 - 11:37
Permalink
Brněnští nováčci
Jen bych chtěl říct za Brněnské nováčky že krom Emila který si nakoupil CCG karty a Herba které mu jsem půjčil asi 10 karet z CCG tak tu ještě nikdo nemá moc karty a jsou tu 2 co by chtěli hrát a nemaj karty vůbec, pro ty by varianta Core + 2 CP byla velie dobrá hlavně z ekonomického hlediska.
Dandali
8. June 2009 - 11:40
Permalink
začátek
Liga tedy nebude vyhlášena ani tento týden?
Andre
8. June 2009 - 12:23
Permalink
re:
A proč by nebyla? Mám dost práce, tak ji budu vyhlašovat až v průběhu dne.
Dandali
8. June 2009 - 12:42
Permalink
Q
jen jsem se zeptala... Neuvědomuješ si, že třeba někdo by mohl chtít hrát už dnes? Rozhodně chápu to s tím množstvím práce, ale opravdu by bylo mnohem vhodnější vyhlašovat ji v neděli... zvláště začátek celého nového Ligového období...
To, že vy se scházíte ve čtvrtky a my a Brňáci v pátky... ok, ale volné hry mohou být kdykoliv... předpokládejme tedy, že na první týden nebudeš vyhlašovat žádné "mechaniky"... Pak by to bylo relavině v pohodě. Ale přesto... právě vzhledem k pochopení množství práce a zaneprázdněnosti bys mohl chápat, že by lidi možná rádi uzpůsobili svůj program tomu, jestli Liga bude či nikoliv a podle toho se domluvili na případném herním setkání...
Delf
8. June 2009 - 14:04
Permalink
Q
Souhlas Dandali :-)
Rozy
8. June 2009 - 15:12
Permalink
plně souhlasím
jak už jsem i minule avizoval, pokud to bude alespoň jen trochu možné tak bych rád aby byla liga vyhlašována už v neděli třeba i pozdě večer...
Andre
9. June 2009 - 3:37
Permalink
Omluva
Velmi se omlouvám za své zpoždění s vyhlašováním ligového týdne. Výtky jsou naproto logické a oprávněné a pokusím se dodržet ligový termín na vyhlášení nového týdne někdy v nedělní noci. Ještě jednou se omlouvám.