Byl jsem požádán, abych analyzoval vítězný deck posledního turnaje jako svého druhu ukázku funkčního technického balíku. Technická varianta rodu Targaryenů, který jsem si vybral patří mezi složitější varianty technických balíků, protože není závislá jen na faktu být schopen něco udělat (tj. aby vám karta či kombinace karet přišla), ale také udělat to ve správný čas a ve správné následnosti.
Targaryen/No agenda "Hill Power"
Plot:
Take them by Surprise
Wildfire Assault
Threat from the North
Fury of the Dragon
Valar Morghulis
Fortified Position
Building Season
Characters:
1x Khal Drogo CS
1x Brown Ben Plumm
3x Dragon Thief
3x Refugee of the Plains
1x Ser Jorah Mormont
3x King's Landing Assasin
1x Syrio Forel
1x Varys KL
2x Carrion Bird
3x Maegi Crone
1x Viserys Targaryen
3x Street Waif
2x Silent Sisters
1x Barristan Selmy CS
Locations:
3x Eastern Fiefdoms
1x Khal Drogo's Tent
3x Summer Sea
2x Kingdom of Shadows
2x Dragonpit
3x Rhaenys's Hill
3x Meereenese Brothel
3x King's Landing
1x The Red Keep
2x Lady Daenerys's Chambers
1x Aegon's Hill
1x Visenya's Hill
Attachments:
3x Flame Kissed
Events:
3x Forever Burning
2x Nightmares
3x To Be a Dragon
Balík není závislý na claimech, jistě si povšimnete absence 2-claim plotů a daleko více preferuje techniku plotů. Síla balíku se dá shrnout pod řadu komponent, ale základní mantrou balíku je rekurze, ať už z dead pilu či discardu. Nikdo ji neumí tak dobře jako rod Targaryenů a tak jsem se toho snažil v tomto buildu využít. Jak jsem zmínil výše, balík vyžaduje zkloubení jednotlivých klíčových komponent a schopností balíku se správným načasováním, jehož nejobecnější zásady si nyní probereme.
Oteření hry (Early game) - V této fázi se balík buduje. De facto to znamená, že nevykonává na soupeře prostřednictvím charů takřka žádný tlak (chary jen dělají opposed). Pokud může, napadá soupeře intrikou (zabíjí jinými prostředky a nechce žádnou power na house, kterou by jen zrychlil soupeře) a pokud ne, nic se neděje. Důležité je do hry dostat a spustit draw ideálně v podobě King's Landing lokace, setupovat si shadows, přivést do hry Aegon's Hill a vytvořit tak na soupeře tlak pomocí non-char karet. Platí, že je třeba za každou cenu bránit ruku a zabíjet tak všechny útočící chary s intrikou. V této fázi je deck nejzranitelnější 2-claim INT útoky, které se snaží udržet a pokud je neudrží, tak je negovat zrychleným draw. Soupeři se nechávají plně rozvinout a odstraňují se jen největší hrozby (draw engine jako Val, super power grab jako Mel či Bobby a kriplící chary jako třeba Stannis blokující draw). Tuto fázi hry je třeba ustát a dostat balík do chodu.
Střední hra (Middle game) - Balík má zbudovanou pozici a soupeř má v této fázi nejspíše drtivou převahu ve většině myslitelných aspektech hry (char dominance, masivní převaha v powerech apod.) kromě síly ruky, která je už ve Vašem případě v této chvíli velmi silná (proti případnému Rule by decree je třeba karty z ruky plynule odehrávat a zase si je zpět rekurzovat). V této fázi hry přichází čas na první z resetů a zejména Aegon's Hill již vykonal dost své práce (buď charaktery v ruce zabil nebo je donutil hrát na stůl, což je pro Vás obojí výhodné). Pozvolna se začíná vytvářet i pozice balíku na stole a ten začíná hrát do sbírajícího se oponenta po extenzivním opakovaném pálení a prvním z resetů. Začíná se ustanovovat "lockdown", zámek uzamykající soupeře, který bývá od Targaryenů poměrně dost nemilosrdný.
Koncovka (Late game) - Balík se dostal do plné kontroly soupeře a "lockdown" je pevně uchycen. Hře v této fázi už zpravidla vládnou "Hilly", zejména ten Rhaenysin, který už je "nakrmen" prací resetů, dalších "Hillů" a opakovaného pálení. Soupeř po omezení svého draw a opakovanému smazání stolu pomocí tří resetů a obnovujícímu se pálení není zpravidla už schopen čelit ani nastupujícím vlastním zdrojům Targaryenského balíku. Jakmile se k tomu přidá i jeho kompletní dead pile přes Hill, vede tato kombinace k rychlému ukončení hry v této fázi vítězstvím tohoto balíku.
Tyto fáze se samozřejmě proti různým soupeřům liší v tom, jak brzy nastanou, ale v zásadě si balík při svém úspěchu musí projít těmito fázemi pro jakémukoliv jinému balíku. Slíbil jsem, že se ještě vrátím podrobněji ke komponentám balíku. Zde jsou:
Draw - Jednu z nejpodstatnějších složek balíku, tedy náběr karet zde zajišťují dva mechanismy. Je to Maegi Crone, poměrně frekventně lízající karty při pálení a připalování oponenta a poté mnohem důležitější a konsistentnější King's Landing, který je hlavní dra silou. Je výhodné mít své draw rozloženo rovnoměrně mezi zranitelné chary a poněkud stabilnější lokace. Není neobvyklé s tímto deckem dosáhnout v každém kole limitu náběru.
Burn - Pálení je prakticky nejlepším prostředkem řízeného odstraňování charů a tak tvoří samozřejmě také jednu z os tohoto balíku. Pálící osou jsou Assasin a Flame-Kissed, kdy je obojí kombinováno s Forever Burning, Dragonpit a dovedeno k pálícímu ráji pomocí promyšlené kombinace s plotem Threat from the North. Flame-Kissed je nadto neustále rekurzován pomocí Lady Daenerys's chambers a nadto často posílán do hry přes Ambush pomocí influence, čímž se maximalizuje sleva a moment překvapení. Díky influenci se rovněž ničivým způsobem točí Forever Burning, což je zvláště patrné v kombinaci s Threat plotem.
Rekurze - Vracení karet mimo hru zpět do hry je velmi silnou mechanikou. Znamená to klíčové šetření zdroji a používání již použitých karet či vracení těch, o které jste díky intrice přišli. Základními kartami rekurze je již zmíněná lokace Lady Daenerys's chambers a především char Street Waif, který se nádherně kombí s eventou To Be a Dragon. Dohromady nabízejí obrovskou sílu a při správném a opatrném užití můžou dosáhnout třebas vrácení kompletně celého deadpilu. Důležitou zásadou je udržet svůj discard relativně malý, protože čím více se zvětšuje, tím klesá efektivita Street Waifů a to bez ohledu na to, že To be a Dragon combo umožňuje zvládnout i relativně větší discard stále fektivně. Pro případy veliké krize, kdy se discard přiliš naplní je záchrannou brzdou Barristan, který narár všechny dicardy zamíchá zpět do balíku. Akceptovetelný efekt, protože se více staráte o svůj discard než Vás znervózňuje soupeřův.
Hill Power - Specifikum balíku, podle kterého nese i svůj název. Cyklus Targaryenských "Hillů" je v kombinaci doveden k dokonalosti. Aegonův "Hill" nutí soupeře zabíjením charů v ruce k tomu, aby hrál na stůl, což tak či onak sytí jeho deadpile, vzhledem k mocné podpoře resetů. Visenyin "Hill" pesouvá chary z discardu do dead pilu a je tak příjemným přídavkem. A vrcholný Rhaenysin "Hill" využije plně plodů všech předchozích a shrábne soupeřův dead pile, což v kombinaci se správně hranou rekurzí a silným draw vede k opakovanému použití tohoto "Hillu" každé kolo v pozdní fázi hry a porážce soupeře.
Attachment Hate - Základní devíza rodu Targaryen a vzhledem k těžké orientaci na drahé lokace v tomto balíku a opakovanou rekurzi přes chary vede k nutnosti mít fakt kriplících attachmentů velmi ošetřen. Výsostné právo likvidace attachmentů leží na charu Dragon Thief, který také zhusta využívá svého Ambush a především lokaci Meereenese Brothel, která je nejlepším attach. hatem v celé hře stran poměru cena/výkon. Průměrná životnost attachmentů tak činí 1-2 kola maximálně. V důsledku tohoto zajištění bylo nutné takřka plně zanedbat location hate, který v tomto decku plní pouze eventa Nightmares. Ta je zároveň i způsobem, jak se zbavit v klíčových chvílích zvláště otravných charů (Old Bear Mormont či třeba Beric).
Plot - Kombinace plotů je samozřejmě klíčová pro každý balík, ale technický plot balík je záležitostí samou o sobě. Balík má vzhledem k cenové náročnosti, ať už lokací či Shadows karet, které se museli vzdát všech možných slev, v plotech dva ploty s vysokým zlatem (5), přičemž Fury plot plní zároveň i roli startéru pro eventu To Be a Dragon. Balík má poté hledací plot Building Season, kterým se hra zpravidla otevírá a používá se většinou k nalezení Aegon's Hill, který tak může začít svou zkázonosnou práci už od začátku hry, jak je potřeba. Druhou možností je nalézt si King's Landing, kvůli brzkému aktivování draw, pokud nepřijde samo. Dalším plotem je Fortified Position, který je nadmíru technickým plotem zpomalujícím super power grab či umožňující extenzivní pálení a vůbec řešícím problémové situace, pokud je užit s rozumem. Poslední částí plot balíku je tzv. reset set skládající se ze dvou killovacích resetů a jednoho discardovacího, který se ovšem v Burn balíku snadno proměňuje i v kill, jak je třeba. Tento reset set je podstastnou součastí kontrolu a sytí také velmi spolehlivě "Hilly".
Tak to bude stran mého minulého balíku vše a těm, kteří to dočetli až sem gratuluji a děkuji za pozornost :)