Rotace formátu - z CCG na LCG

 

Když na začátku minulého roku přistoupilo FFG k rotaci formátu narychlo, rozhodl jsem se (za spoluúčasti hráčů komunity), že zachovám starý Standard formát, který zdaleka nebyl vyčerpán a měl mít před sebou světlou "deckbuildingovou" i herní budoucnost. Nebyl jsem v tom sám a zejména v Evropě se tímhle přístupem řídila celá řada komunit. Zásadní problémy nového formátu LCG v tehdejší době byly následující:

  • 1. Nedostatečný "cardpool" tj. málo možností (bylo to pouhých 340 karet - chybějící Uniques apod.)
  • 2. Nevyváženost "cardpoolu" tj. absence cancelů, slabé ploty, víceméně obecně chybějící "location" a "attachment" hate, chybějící draw, nedostatečná identita rodů a odlišnost.
  • 3. Tápání v rádoby oživujících mechanikách tj. krize designérova - hledání prostředku jak s minimem zaujmout, ale víceméně neúspěšné (Bannerman mechanika, Epic Phase apod.)
  • 4. V podstatě dva odstraněné velké domy ze hry (chybějící Martellové a Greyjoyové)
  • 5. Původní designérský záměr pro cyklus CP "Clash of Arms", který ve svém obsahu naprosto počítal s tehdy náhle odrotovanou 5KE edicí.
  • 6. Všichni hráči počítali se spojením prvních dvou cyklů CP, 5KE a ITE edice, kterážto synergie byla náhlou rotací zrušena.

 

Tohle byly v zásadě základní důvody, které mě vedly k zachování "status quo" a neprovedení rotace. Nechal jsem pouze odrotovat WNE edici, což bylo přesně podle standardní rotační politiky FFG. STŘIH! Jaká je situace dnes po roce a 4 měsících?

  • ad 1. V cardpoolu LCG je nyní 760 karet (je téměř dvojnásobný a nadto dalších 140 karet je na cestě - expanze Starků a dokončení cyklu CP). Běžný hranice cardpoolu pro rotaci bývá někde na úrovni 1100 karet (dva hlavní bloky a 4 expanze). Což znamená, že v sumě karet v cardpoolu jsme se podstatně přiblížili této hodnotě. Možnosti jsou už více než slušné.
  • ad 2. Z nevyvážensoti cardpoolu byl obecně vyřešen problém lokací, narůstá počet cancelů (existuje jeden generický), card draw si našel relativně solidní cestu (objevil se i generický draw), ploty v cyklech a obecně jsou o něco silnější, byť zde jsou absence ještě znát. Posledním problémem zůstává attachment hate, který je mimo Targaryeny spíše slabší až tristní. Poslední CP však naznačují, že designér si je tohoto "flaw" dobře vědom a situaci vyřeší.
  • ad 3. Dobře rozvinuté "Season" počasnická mechanika a "Shadow" stínová mechanika naznačily koncepční rozvoj velmi slibných a hlavně herně atraktivních mechanik.
  • ad 4. Nadále není problémem. Oba rody jsou v poolu plnohodnotně přítomni, nadto Martellové v opravdu svěžím balení.
  • ad 5. Clash of Arms dostalo solidní interakční zázemí v podobě trait plotů a jiných vymožensotí. Situace se poněkud narovnala.
  • ad 6. V této je tento argument již bezpředmětný. Synergie těchto edic měla svůj plnohodnotný čas, užili si svých "15 minut (více než rok)" slávy.

 

Situace je tedy víceméně vyřešena a proto je na místě stejně jako ostatní tradiční evropské komunity přikročit k rotaci. STANDARD formát se tedy stává definitivně minulostí. R.I.P. Hlavním turnajovým formátem bude LCG a v rámci sladění s FFG je dalším formátem HIGHLANDER LEGACY formát (všechny karty povoleny kromě zabanových - jednokarťák). A pro milovníky starých foprmátů bude povolen legendární WINTER GOLD formát (WNE blok + ITE blok + 5KE blok + 1 řada CP CoA) ve kterém bude povolena i první řada CP, protože byla přímo designovaná k 5KE a ITE blokům. Tolik tedy k nové situaci a světlým zítřkům LCG, což by také mělo usnadnit situaci případným novým hráčům. (Zahlasujte v anketě ohledně formátů)

V brzké době začnu vydávat články o strategii a "deckbuildingu" v LCG a také bude zahájena nová liga.

Král je mrtvev, ať žije král!

Váš NW